CTEK

Idén som växte till
ett eget företag

Begreppet succéhistoria är sällan så passande som när företaget CTEK ska beskrivas. Företaget som startades runt ett förändrat synsätt kring en batteriladdares funktion har haft en minst sagt dramatisk utveckling. Idén om att förebygga istället för att bara åtgärda visade sig nämligen öppna en helt ny global marknad för Creator. Succén var given och Creator hade fått ett snabbväxande systerföretag – CTEK. I dag är CTEK:s batteriladdare en del av framgången för prestigevarumärken som Porsche, Mercedes, Aston Martin, Bentley, Ferrari och Lamborghini.

Uppdraget:

Historien om CTEK började 1997 då Creator arbetade med ett uppdrag inom laddning av batterier. I samband med det projektet togs ett nytt system för laddare fram som på många sätt förändrade synen på laddning och underhåll av nya batterigenerationer. När Creators kund förvärvades av en amerikansk koncern stod Creator plötsligt utan kund men med ett patent på en revolutionerande produkt. Eftersom det fanns en mycket stor potential i produkten tog Creator beslutet att själva bygga upp ett affärskoncept kring produkten, och företaget CTEK bildades.

– Hörnstenarna i affärskonceptet var och är en djup kunskap om batterier och elektronik kombinerat med en gedigen insikt i hur produkterna används och kommer att användas, berättar CTEK.

Genom en tät dialog med kunder och användare gick Creator på djupet i analysen av hur produktens användning såg ut och skulle komma att se ut under de närmaste åren. Kunskapen användes sedan för att ytterligare stärka erbjudandet i samband med att generation två av batteriladdaren lanserades.

– Det Creator kanske mer än andra insåg var att nyckeln till framgång ligger i förståelsen för hur produkten användes och kommer att användas i framtiden. Man vågade ta ut svängarna och tänkte i ett långsiktigt perspektiv. Det som händer på marknaden i dag är viktigt, men det som händer om fem år är minst lika viktigt om man ska behålla sin position.

Lösningen:

Traditionellt hade batteriladdare används som en lösning på ett problem, i detta fall ett dött batteri. I Creators lösning las kraften istället på att förebygga urladdning.

– Det handlade mycket om att agera istället för att reagera, att förebygga istället för att bara rätta till ett problem. Den nya batteriladdaren fungerade helt enkelt som vaccin istället för plåster. Med detta nya proaktiva synsätt förändrades förutsättningarna och produkten fick helt andra egenskaper. Den kunde t ex göras mycket mindre, lättare och vattenresistent.

I och med generation två av batteriladdaren som kom 2002 tog försäljningen fart på allvar, och de närmaste åren både dubblades och tredubblades omsättningen i företaget. En viktig del av framgången var de marknads- och patentmässiga delarna som hela tiden löpte parallellt med utvecklingen av produkten.

Resultatet:

Vad är det då som är så speciellt med CTEK:s batteriladdare? Säkerhet, enkelhet och flexibilitet är tre nyckelord som gäller för alla produkter och lösningar som CTEK utvecklar och säljer idag. Batteriladdarna uppfyller inte bara dagens höga krav på batterivård, utan tar också hänsyn till de framtida behoven hos en hela tiden växande grupp användare.

Försäljningsmässigt är CTEK en succé. Sedan starten har över en miljon laddare sålts i 47 länder i alla världsdelar. CTEK är idag en pålitlig OEM-leverantör (originaldelsleverantör) till många av världens mest prestigefyllda bil- och motorcykeltillverkare. Bland annat så har klassiska kvalitetsmärken som Maybach, Mercedes, Porsche, Harley Davidson, Aston Martin och Bentley bestämt sig för att använda CTEK:s laddare tillsammans med sitt eget varumärke. Även Ferrari och Lamborghini levereras med CTEK-laddare. Företaget har idag verksamhet i USA och Kina. Huvudkontor och utveckling sker dock alltjämt i Vikmanshyttan i Dalarna.

 

– För att våga utmana konventioner så måste man ha en gedigen kunskap om sitt område. Och det var precis det som Creator hade. När grundkunskapen finns så öppnas det även möjligheter till att tänka nytt. Och då kan resultatet överträffa även de högsta förväntningar.


Läs mer
”För att våga utmana konventioner så måste man
ha en gedigen kunskap om sitt område. Och det
var precis det som Creator hade.”